SurRealisme

SurRealisme
16. juli - 3. september 2022

 

Velkommen til fernisering af "SurRealisme"

i Grafik Galleriet

d. 16. juli kl. 14-16

Glasværksvej 70, 4684 Holmegaard

Åbningstider: to.-lø. kl. 13-17

GRATIS ADGANG

Grafisk Værksted Næstved inviterer til udstillingen SurRealisme i Grafik Galleriet.

 

SurRealisme præsenterer et udvalg af grafiske værker fra halvfemserne til i dag fra værkstedets store arkiv af original grafik af kunstnere tilknyttet værkstedet. Teknisk spreder værkerne sig over fotogravure og ætsning.

Der vises værker af af Barbara Rütting Schweitz, Barbara Kober-Sørensen, Bodil Lisbeth Thomsen, Jørgen Minor, Jørgen Tang Holbek, Maj-Britt Boa, Parul Modha, Poul Frederiksen, Sara Skaaning, Signe Rössing og Tine Meyer.

Udstillingen SurRealisme inviterer beskueren ind i grænselandet mellem surrealismen og realismen i de enkelte kunstneres værker og i udstillingen som helhed. Og til at inddrage egne forestillinger, erindringer og følelser i mødet med realismens og surrealismens billeder.

SurRealisme_Grafikgalleriet.jpg

Udstillingens surrealistiske værker åbner universer af drømme (Barbara Rütting Schweitz, Jørgen Minor, Maj-Britt Boa, Parul Modha, Signe Rössing). Duften af Dalis tilbagevendende temaer med kropsdele, øjne, fugle og ure. I serien af fotogravures med kvindetorsoerne (eller brysterne) bringer Poul Frederiksens også Warhols grafiske værker i erindring - i gentagelsen af kroppe og kropsdele som tegn og multiples. Tine Meyer viser også gentagelser af motiver og former som sommerfuglevinger, frisurer og ansigter. Endnu videre mod serielle, abstrakte former går Meyer i sin undersøgelse af potentialet i lasergravering.

Udstillingens realistiske værker åbner en dør på klem til indflydelsen fra dokumentarfotografi og grafisk realisme (Barbara Kober-Sørensen og Bodil Lisbeth Thomsen). Disse to kunstnere kendetegner sig ved, at de lukker en personlig historie ind i værkerne. Andre værker åbner et vindue til kunstens og nyhedsmediernes realisme. Jørgen Tang Holbeks grafik sender en brise ind i udstillingen, der dufter af grafisk realisme fra Goyas hånd og den 100 år senere politiske kunst, mens Sarah Skaanings serie af readymades i fotogravure nøgternt dokumenterer afmonteringen af en kedeldragt.